12 / 12 / 2018
Witamina D Trix Sportowcy

W okresie jesienno-zimowym należy szczególnie zadbać o odpowiednią ilość witamin, w tym witaminy D (potencjalne niedobory od września do kwietnia). Dotyczy to także sportowców, wśród których u ok. 80% stwierdzono niedobory w okresie zimowym w związku z małą ekspozycją na promieniowanie UV (vs ok. 40-42% w okresie letnim).

Vissa patienter har upplevt dessa symtom när de tagit VIAGRA med alfa-receptorblockerare. garment for persons with multiple sclerosis Vad händer om en tjej äter Cialis Super Active. Hjälpa till med impotens och för tidig utlösning hypnos. De vanligaste biverkningar som förknippas med cialis online är. Kan man köpa viagra på nätet? Definicja witaminy D

Witamina D (grupa związków steroidowych) jest jedną z witamin rozpuszczalnych w tłuszczach, występującą w formie witaminy D2 (ergokalcyferol, pochodzenia grzybowego) i witaminy D3 (cholekalcyferol, pochodzenia zwierzęcego). Związki te ulegają przekształceniu w aktywną formę witaminy D (kalcytriol). Witamina D wykazuje liczne właściwości funkcjonalne, w tym związane z prawidłowym funkcjonowaniem układu mięśniowo-szkieletowego i sercowo-naczyniowego. Wywiera także istotny wpływ na układ hormonalny i nerwowy oraz regulację gospodarki wapniowo- fosforanowej.

Rola witaminy D u sportowców

            Witamina D wzmacnia i poprawia funkcjonowanie układu kostnego, zatem odpowiednia jej podaż zmniejsza ryzyko kontuzji, co u sportowców ma ogromne znacznie. Witamina D uczestniczy w stymulowaniu układu immunologicznego, stąd zbilansowana dieta i prawidłowy poziom witaminy D w organizmie obniża częstość infekcji, szczególnie  górnych dróg oddechowych, jednego z istotnych problemów zdrowotnych sportowców. Istotne jest także znaczenie witaminy D dla przyrostu siły mięśniowej (nie ma jednak dowodów na wielkość optymalnej dawki). W literaturze są także doniesienia nt. roli odpowiedniej suplementacji witaminy D dla zwiększenia wydolności tlenowej.


Zapotrzebowanie na witaminę D u sportowców

Według norm dla populacji polskiej, zapotrzebowanie na witaminę D wynosi 600 IU.       Normy zapotrzebowania dla sportowców są wyższe i zróżnicowane. Wielu specjalistów przyjmuje, że im bardziej intensywny wysiłek i większe BMI, tym wyższe zapotrzebowanie. Sugerowana dawka wynosi 800-2000 IU. Wyższe dawki u sportowców wyczynowych (nawet 4000 IU) powinny być konsultowane z lekarzem (badania krwi).

Źródła witaminy D 

Główny źródłem witaminy D jest endogenna synteza skórna pod wpływem promieniowania UV. Oprócz skórnej syntezy witaminy D ważne są także źródła pokarmowe, które stanowią przede wszystkim: tłuste ryby morskie (halibut, węgorz, śledź), tran, żółtka jaja, drożdże, masło oraz w mniejszych ilościach mleko, sery i podroby (wątróbka). W okresie jesienno-zimowym zaleca się także suplementację witaminy D, warunkującej pokrycie zapotrzebowania fizjologicznego.

 Podsumowanie

Reasumując, witamina D to bardzo cenny składnik codziennej diety. Dawkowanie witaminy D powinno być indywidualnie dostosowane, z uwzględnieniem charakteru dyscypliny. Odpowiednia podaż witaminy D sprzyja uzyskiwaniu lepszych wyników sportowych, dlatego dawno już została określona jako naturalny i legalny doping.

Justyna Trybuś

Literatura

  1. Clark N.: Jedz i trenuj. Wyd. Buk Rower, 2015.
  2. Parol D., Matra A.: Suplementacja witaminą D u sportowców. Food Forum 2018, 18, 49-54.
  3. Płudowski P., i wsp.: Nowe spojrzenie na suplementację witaminą D. Standardy Medyczne, 2009, 1, 6, 23-41.
  4. Krzywański J. i wsp.: Seasonal Vitamin D Status in Polish Elite Athletes in Relation to Sun Exposure and Oral Supplementation. PLoS One, 2016, 11, 10.
  5. Jarosz M.: Normy żywienia dla populacji polskiej: nowelizacja. Warszawa: Instytut Żywienia i Żywności 2012.
  6. Rusińska A. i wsp.: Vitamin D Supplementation Guidelines for General Population and Groups at Risk of Vitamin D Deficiency in Poland – Recommendations of the Polish Society of Pediatric Endocrinology and Diabetes and the Expert Panel With Participation of National Specialist Consultants and Representatives of Scientific Societies – 2018 Update. Front Endocrynol, 2018, 9, 246.
Powrót