29 / 09 / 2015
images9SBBWPG2

Picie soku z buraków bogatego w azotany pomaga sportowcom, mogą trenować 16% dłużej. Pokazały to pilotażowe badania, na grupie ośmiu sportowców w wieku 18-38 lat. Podawano im po 500 ml soku przez sześć dni, a następnie wykonywali serie testów intensywnie jeżdżąc na treningowym rowerze. Grupa dostająca sok mogła jeździć dłużej niż ta dostająca placebo i miała niższe spoczynkowe ciśnienie krwi. Jaki jest mechanizm biochemiczny wpływu soku na organizm? Intensywny trening powoduje powstanie stresu oksydacyjnego w komórkach mięśni, wtedy w diecie potrzebna jest odpowiednio duża porcja antyoksydantów, np. w postaci betalain. Jednak prawdopodobne jest, że chodzi o zawartość azotanów w soku z buraków. Powstający z azotanów azotyn, a następnie tlenek azotu prowadzi do zmniejszenia zużycia tlenu, co powoduje, że ćwiczenia są mniej męczące. Sugeruje to, że sportowcom, a również osobom ćwiczącym rekreacyjnie, warto regularnie podawać sok z buraków.

S.J. Bailey, i inni (2009). Dietary nitrate supplementation reduces the O2 cost of low-intensity exercise and enhances tolerance to high-intensity exercise in humans. J.Appl. Physiol. 107, 1144-1155.
Lundberg JO, Govoni M. (2004). Inorganic nitrate is a possible source for systemic generation of nitric oxide.Free Radic. Biol. Med. 37, 395–400.
Reap the Benefits of Beetroot Juice — Evidence Suggests It Improves Heart Health and Athletic Performance By Ellen Coleman, MA, MPH, RD, CSSDToday’s Dietitian . 14 No. 2 P. 48

Powrót